ŠESTINÁPRAVOVÉ MOTOROVÉ LOKOMOTIVY ČKD Có Có 1 000 kW

Tradice

Šestinápravové motorové lokomotivy určené pro těžkou posunovací a přetahovou službu mají v ČKD LOKOMOTIVKA více než třicetiletou tradici. Z celkového počtu více než 13000 vyrobených motorových lokomotiv tvoří téměř 8000 právě šestinápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu.

Zvětšit
První vyrobená lokomotiva typu ČME3
Zvětšit
Druhá vyrobená lokomotiva ČME3

Prototyp šestinápravové lokomotivy byl vyroben v roce 1963. To, že tento typ lokomotivy je žádán již 30 let, svědčí o originální jednoduchosti a spolehlivosti její konstrukce, kterábyla samozřejmě neustále vyvíjena a zdokonalována při zachování maximální dědičnosti a zaměnitelnosti hlavních uzlů.

Lokomotivy jezdí v mnoha zemích evropského a asijského kontinentu v náročných klimatických podmínkách. Např. pracují za polárním kruhem (ve Vorkutě) a na Sibiři (na Bajkalsko-amurské magistrále) při teplotě -50 stupňů Celsia a naproti tomu v pouštích Turkmenistánu, Sýrie a Iráku při teplotách +45 stupňů Celsia. Celkem bylo v ČKD dosud vyrobeno 7854 šestinápravových lokomotiv v deseti různých modifikacích:

Česká a Slovenská republika   T 669.053 ks1963-1985
Průmysl IndieDEC 12012 ks1973-1975
I.R.R. IrakDES 3100100 ks1979-1982
Státní dráhy SýrieLDE 150025 ks1983
Průmysl PolskoS 200143 ks1966-1989
Státní dráhy AlbánieT 669.162 ks1968-1990
Průmysl býv. SSSRČME 3105 ks1981-1985
Státní dráhy býv. SSSRČME 3, 3E  6187 ks  1964-1990
Státní dráhy býv. SSSRČME 3T1167 ks1983-2001
CELKEMCóCó7854 ks1963-2001

Kromě toho dalších 400 lokomotiv T 669.1 bylo podle původní dokumentace ČKD vyrobeno na Slovensku.

Použití

Zvětšit

Šestinápravová motorová lokomotiva o výkonu 1000 kW je určena k všestrannému použití na tratích s rozchodem od 1435 do 1676 mm. Zejména je vhodná pro:


Technický popis

Zvětšit
5000. lokomotiva ČME 3 pro SSSR

Motorová lokomotiva o výkonu 1000 kW s elektrickým stejnosměrným přenosem je kapotového provedení. Hlavní rám je zavěšen na dvou třínápravových podvozcích. Mezi podvozky je pod rámem zavěšena naftová nádrž. V případě vybavení lokomotivy elektrodynamickou brzdou je v nádrži vytvořen prostor pro umístění akumulátorových baterií. Kabina strojvedoucího je umístěna mezi přední a krátkou zadní kapotou. Ve strojovně je umístěn šestiválcový řadový naftový motor se stejnosměrným trakčním generátorem, chledící blok, hydromechanická převodovka, brzdový kompresor a ventilátory chlazení trakčních motorů. V zadní kapotě je elektrický rozvaděč a elektrodynamická brzda. Na čele hlavního rámu je zabudováno automatické spřáhlo nebo spřahovací ústrojí dle přání zákazníka. Lokomotiva je vybavena nejmodernějšími prvky, které zvyšují její technickou úroveň a současně snižují provozní náklady uživatele. stupeň vybavenosti lokomotivy těmito prvky je závislý jen na přání zákazníka.

Základní technické parametry

Uspořádání pojezduCó Có
Výkon naftového motoru800-1 000 kW
Hmotnost lokomotivy114-126 t
Hmotnost na nápravu19-21 t
Maximální rychlost95 km/h
Trvalá rychlost10 km/h
Trvalá tažná síla265 kN
Maximální tažná síla362 kN
Převod na nápravu76:15
Průměr hnacích kol1 050 mm
Rozchod1 435-1 676 mm
Délka lok. přes spřáhlo17 220 mm
Vzdálenost otočných čepů8 660 mm
Rozvor podvozku4 000 mm
Min. poloměr oblouku80 m
Typ naftového motoruK 6S 310 DR
Otáčky naft. motoru750 1/min.
Spotřeba paliva220 g/kW.h
Zásoby paliva5 300 l
Výrobce elektrické výzbrojeČKD TRAKCE, a.s.
Trakční generátorTD 812
Trakční motorTE 019
Elektrodynamická brzdaspádová/zastavovací
Výkon EDB1 140 kW

Typový výkres