Lokomotiva typu 770 (T669.0)

Vznik a popis

T669.05

Motorové lokomotivy řad T 435.0 (720), a T 458.1 (721) s elektrickým přenosem byly v provozu oblíbené a vhodné pro posunovací službu, rovněž motorové lokomotivy T 444.0 a T 444.1 (735 a 736) s hydraulickým přenosem se pro střední posun používaly, ale výkon všech těchto lokomotiv a jejich hmotnost nebyly dostatečné pro těžký posun na seřaďovacích nádražích a pro přetahovou službu v nákladní dopravě. Ministerstvo dopravy proto po neúspěchu dvouagregátových lokomotiv zadalo vývoj motorové lokomotivy o výkonu 1350 k (880 kW) v šestinápravovém provedení s nápravovou hmotností do 18 tun. O stejnou lokomotivu měly zájem i Sovětské železnice, a proto byly v ČKD Praha vyrobeny v roce 1963 tři prototypy – jeden pro normální rozchod a dva pro rozchod 1520 mm s centrálním spřáhlem. Po prototypových zkouškách byla lokomotiva pro ČSD zakoupena v roce 1966. Lokomotivy měly vynikající vlastnosti a požadavky na dodávky z bývalého SSSR byly tak vysoké, že plně vytížily kapacitu ČKD Praha u tohoto typu, což vedlo k předání sériové výroby pro ČSD do Dubnice nad Váhom. Odtud také byly v letech 1967 až 1969 dodávány.
T669.51

Motorové lokomotivy řady T 669.0 (770) jsou šestinápravové se dvěma podvozky. Dvojkolí jsou vedena kyvnými rameny a mají jednoduché vypružení šroubovými pružinami. Skříň je zavěšena na rámu osmi závěskami. Uspořádání lokomotivy je kapotové s vnitřní excentricky umístěnou kabinou strojvedoucího. Pod přední kapotou je trakční soustrojí - naftový motor K 6 S 310 DR a trakční generátor TD 802 – a pomocné stroje poháněné z naftového motoru hydrodynamickou převodovkou. Jsou zde rovněž chladiče a ventilátory. Trakční motory TE 006 jsou tlapově uloženy na dvojkolích. Pod zadní kapotou jsou umístěny akumulátorové baterie a zásoba písku. Po úpravách uložení skříně na podvozky vznikla v SMZ Dubnica lokomotiva T 669.1 (771) a širokorozchodná verze T 669.5 (770.8) a T 669.51 (771.8). Tento typ lokomotivy v provedení pro Československé státní dráhy, Sovětské železnice, železnice v Polsku, Albánii, Indii, Iráku a Sýrii tvoří počtem více než 8000 kusů největší sérii lokomotiv vyrobenou na území Československé republiky.

Základní barvou prototypu ČSD byla světlá zeleň, která byla na kapotě a kabině strojvedoucího. Okolo celé lokomotivy ve výšce oken je široký krémový pás rozšířený na čelních plochách kapot do špičky. Nad ním a pod ním jsou ve stejné barvě užší pásy pouze z části přecházející na boční plocha kapot. Krémová byla i střecha kabiny strojvedoucího. Rám lokomotivy je červený (rumělka tmavá). Pojezd zařízení pod rámem, schůdky, nárazníky a tahadla jsou černá. Čelní zábrany jsou šachovnicové, bílo červené.

Hlavní údaje

Původní řadové označení ČSD T669.0
Současné řadové označení 770
Výrobce ČKD Praha,
SMZ Dubnica nad Váhom
Počátek dodávek 1966
Počet vyrobených vozidel pro ČSD 111
Počet ve stavu ČD 74
Uspořádání pojezdu CóCó
Průměr hnacích dvojkolí 1050 mm
Délka přes nárazníky 17220 mm
Rozchod 1435 mm
Trvalý výkon 880 kW
Nejvyšší rychlost 90 km/h
Služební hmotnost 112 t
Počet trakčních soustrojí 1
Přenos výkonu elektrický
Typový výkres
Typový výkres